"BEN TEMİZİM OKULUM TEMİZ"PROJESİ

23.10.2018 1797

Temel Eğitim kurumlarında okuyan öğrencilerin; kişisel temizlik, hijyen bilgi ve becerilerinin geliştirilmesi ve temiz çevre bilincinin oluşturulması.

·        Kişisel temizlik kurallarının davranışa dönüştürülmesi bakımından en önemli dönem ilköğretim çağıdır. Çünkü kişisel temizlik davranışlarının küçük yaşlarda davranışa dönüştürülebileceği bir gerçektir.

·        Temizlik vücudun hastalıklardan korunması için en önemli uygulamalardan biridir. Temizlik aynı zamanda toplum içerisinde yaşamanın vazgeçilmez bir parçası,  kişisel ve sosyal sağlığın dayandığı temel noktadır. Vücut ve giyecek temizliğine önem verme bir uygarlık anlayışı olarak da kabul görmektedir.

·        Bölgemizdeki öğrencilerin kişisel temizlik ve çevre temizliği konusunda yeterli bilinçte değillerdir.

·        Öğrenciler temizliği sadece kişisel temizlik olarak algılamaktadır.

·        Öğrenciler sınıf temizliği ve okul temizliğine yeterince dikkat etmemektedir.

·        Yapılan bilimsel araştırmalara göre;Dünyadaki ölümlerin % 44'ü enfeksiyon ve parazitlerden kaynaklanmakta, parmak uçları ve dirseklerimizde 2 ila 10 milyon arası bakteri bulunmakta, tuvaleti kullandıktan sonra parmak uçlarımızdaki mikrop sayısı 2 katına çıkmakta, basit bir bakteri sadece bir günde bölünerek, 8 milyon kat çoğalabilmektedir. Ancak gerekli temizlik işlemi yapıldığında;İlköğretimdeki çocukların ellerini günde 4 kere yıkamaları, solunum yoluyla ilgili hastalıkları % 24, mide ile ilgili hastalıkları ise % 51 azaltmakta, el hijyeni; çocuklar için en tehlikeli hastalık olan ishal riskini %43 azaltmakta, sadece el yıkayarak 5 yaş altı çocuklarda ishal ve zatürre ile ilgili enfeksiyonlar %50'den fazla azalmaktadır.

·        Okullarda sağlanan çevre standartları ve hijyen, çocuklarda sağlığın eğitimdeki başarısının önemli belirleyicileridir.

·        Çocuklar bir yılın yarıdan fazlasını okul ve yakın çevresinde geçirmektedir. Bu zaman içinde de fiziksel ve zihinsel gelişimleri bu çevreden önemli ölçüde etkilenmektedir.

·        Çocuklar okulda çeşitli yaş gruplarından yüzlerce öğrenciyle temasta bulunmakta, aynı tuvaletleri ve kantini kullanmaktadır. Dolayısıyla okula taşınan ve orada üreyen mikropların yaygın transferine neden olmaktadırlar.

·        Başta grip olmak üzere; bulaşıcı hepatitler, döküntülü viral (solunum) enfeksiyonları, bağırsak parazitleri gibi birçok bulaşıcı hastalık, eğer dikkat edilmezse okul ortamında kişiden kişiye kolayca yayılabilir. Bu hastalıklar, sadece öğrencilerle sınırlı kalmaz, onlardan ailelerine ve tüm topluma yayılabilir. Bu bakımdan okullarda temizlik ve hijyen, toplum sağlığı açısından da çok önemlidir.

·        Binlerce çocuğumuzun okuduğu okullarda bulunan tuvaletlerin temiz ve bakımlı olması çocuklarımızın sağlığı ve güvenliği açısından büyük önem taşımaktadır. Okullar her konuda olduğu gibi temizlik konusunda da duyarlı ve örnek olmalıdır. Özellikle tuvalet temizliği gibi toplumumuzda eksik olan bir alanda okullarda verilecek eğitimin önemi büyüktür. Çünkü temizlik eğitimi ailede başlar ve okulda devam eder.

·        Tuvaletleri bakımsız ve temiz olmayan bir okulda verilecek eğitimin yarar sağlaması beklenemez. Çünkü çocuklar her konuda olduğu gibi temizlikte de, bulundukları ortamları model alırlar. Bu nedenle tüm okulların tuvaletleri temiz, hijyenik ve bakımlı olmalıdır. Temiz ve hijyenik olmayan tuvaletler insan sağlığını bozacak hastalıklara neden olmakta bu da iş kaybı, derslere devamsızlık gibi olumsuzlukları beraberinde getirerek eğitimdeki başarıyı etkilemektedir.

·        Temiz ve hijyenik ortamların okul gibi eğitim kurumlarında önemi çok büyüktür. Çocuklar hayatları boyunca örnek ve model alacakları davranışları bulundukları yakın çevreden ve iletişimde bulundukları kişilerden öğrenir. "Aile" çocuğun ilk karşılaştığı, "Okul" da ikinci karşılaştığı model ortamlardır. Bu nedenle, okuldaki ve evdeki eğitim ortamları önem taşımaktadır. Evdeki ve okuldaki tuvaletlerin de eğitim ortamına dönüştürülmesi gerekir.

PROJENİN HEDEFLERİ:

·        Temizlik ve insan sağlığı konusunda kalıcı farkındalık oluşturmak.

·        Kişisel temizlik ve çevre temizliği konularını küçük yaşlardan itibaren aile ve okul desteği ile kazandırmak.

·        Öğrencilere temizlikle ilgili verilecek uygulamalı eğitimler ile bilgi ve bilinç düzeyinin yükseltmek.

·        Temizliğin önemini tam anlamıyla kavramış ve davranış haline getirmiş,

·        Öz bakım becerilerini kazanmış,temizliğini kendisi bilerek ve isteyerek gerçekleştirebilen,

·        Temizliğin önce kendi bedeninden sonra yakın çevresinden oluşması gerektiğini içselleştirmiş,

·        Beden ve yaşadığı çevreyi temiz tutamayan,yapılan temizliği koruyamayan bireylerin yaşamı olumsuz yönde etkilendiğini bilen öğrenciler yetiştirmek.

·        Okullardaki "Hijyen ve Tuvalet Temizliği" konulu eğitimlerin öğrencilerin %100'üne verilmesini sağlamak.

·        Öğrencilerin, velilerin ve öğretmenlerin sınıflardaki, tuvaletlerdeki ve okul çevresindeki temizlik konusunda memnuniyet oranını artırmak.

 

PROJENİN HEDEF KİTLESİ: 1- Öğrenciler 2- Veliler 3- Öğretmenler

PROJEYİ YÜRÜTECEK KURUM:

EYYÜBİYE İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

EYYÜBİYE REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

 

EYYÜBİYE İLÇESİNDEKİ TÜM İLKOKULLAR VE ORTAOKULLAR

Ekler için lütfen tıklayınız.